SKŁADKI ZUS – KARY ZA OPÓŹNIENIE W PŁATNOŚCI
11 września 2017
GARNITUR W KOSZTACH DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
11 września 2017

BIURO WE WŁASNYM MIESZKANIU

Biuro we własnym mieszkaniu – co powinieneś wiedzieć

Wielu przedsiębiorców zakładających własną działalność gospodarczą rezygnuje z możliwości wynajmu lub zakupu nieruchomości, która byłaby siedzibą ich firmy. Własne mieszkanie okazuje się dobrym miejscem, które może być jednocześnie biurem, co często wynika ze specyfiki działalności. W niektórych sytuacjach przedsiębiorcy wystarczy biurko, krzesło i komputer, z własnego mieszkania może nawiązywać kontakty z klientami, monitorować przebieg prac oraz realizować zlecenia.

Generowanie oszczędności

Na taką decyzję wpływ mają w znaczącym stopniu kwestie finansowe. Brak kosztów związanych z wynajmem lokalu powoduje, że przedsiębiorca już na początku może zarabiać więcej. Oszczędza na wyposażeniu i utrzymaniu biura, jednocześnie może realizować swoje plany biznesowe. Koszty utrzymania biura pokrywają się z kosztami utrzymania mieszkania.

Istnieje ponadto możliwość włączenia części kosztów utrzymania własnego mieszkania do koszów firmowych. Ze względu na to, iż jest to przestrzeń współdzielona, uwzględnić nie można całości wydatków, jakie ponosimy z tytułu eksploatacji powierzchni mieszkalnej. Kluczowe jest oszacowanie, jaką powierzchnie zajmuje ta przestrzeń, która jest przeznaczona na pracę i jaki procent stanowi ona w stosunku do całego mieszkania. Dopiero ona może stanowić koszt uzyskania przychodu, zmniejszając tym samym podstawę opodatkowania.

Od strony formalnej

Gdzie należy zgłosić prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu i czy w ogóle jest to konieczne? Jeżeli planujesz świadczenie usług lekarskich lub otwarcie gabinetu fryzjerskiego w prywatnym mieszkaniu, zobowiązany będziesz uzyskać zgodę spółdzielni i sąsiadów. W każdym innym przypadku, szczególnie kiedy kontakt z klientem nawiązywać będziesz drogą e-mailową i telefoniczną, nie masz takiego obowiązku.

Zdarza się jednak, że w celu dostosowania mieszkania do prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest wprowadzenie zmian w konstrukcji mieszkania, co często związane jest z pracami budowlanymi. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi zgłosić do starostwa zmianę sposobu użytkowania lokalu oraz przedłożyć stosowne dokumenty potwierdzające prawo do lokalu, dane techniczne nieruchomości i plany zagospodarowania przestrzennego. W każdych innych okolicznościach nie jest to wymagane.

Rejestracji miejsca prowadzenia działalności w mieszkaniu własnościowym można dokonać w momencie, kiedy w ciągu 30 dni starosta nie zgłosi ewentualnego sprzeciwu. Brak takiej informacji jest równoznaczny z brakiem możliwości prowadzenia firmy w miejscu zameldowania i zamieszkania.

Odsetki od kredytu hipotecznego, a koszty uzyskania przychodów

Jedną z kwestii budzących większe wątpliwości jest ewentualna możliwość zaliczenia kredytu hipotecznego do kosztów uzyskania przychodów. Nawet jeżeli kredyt został zaciągnięty w celach prywatnych, odsetki kredytowe mogą stanowić koszty firmowe, oczywiście proporcjonalnie do powierzchni wykorzystywanej w celach prowadzonej działalności.

Biuro we własnym mieszkaniu to nie tylko oszczędności, ale również wygoda. Wielu przedsiębiorców ceni sobie taką możliwość, szczególnie kiedy obawia się problemów z pogodzeniem obowiązków związanych z życiem prywatnym oraz firmą. Niektórzy jednak mają zupełnie inne obawy, że życie prywatne będzie miało negatywny wpływ na ich pracę i odwrotnie.

0
Connecting
Please wait...
Send a message

Sorry, we aren't online at the moment. Leave a message.

Your name
* Email
* Describe your issue
Login now

Need more help? Save time by starting your support request online.

Your name
* Email
* Describe your issue
We're online!
Feedback

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?