Dotacja Mój Elektryk – jak wygląda księgowanie, co z PIT a co z VAT? Przedsiębiorcy, którzy chcą zakupić lub wyleasingować samochód elektryczny mogą skorzystać z dotacji „mój elektryk”. Dofinansowanie pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOSiGW). Więcej o dotacji na stronie ministerstwa. Dofinansowanie dla firm może wynieść od 18 750zł do 27 000zł dla samochodów osobowych oraz dla samochodów dostawczych aż do 70 tysięcy złotych. Skupmy się na dofinansowaniu w wysokości 27 000zł. Warunki: samochód osobowy w pełni elektryczny, wnioskodawca obliguje się do średniorocznego przebiegu na poziomie powyżej 15tys km. Sprawdź jakie są limity przy uwzględnianiu do kosztów składki AC i GAP przy ubezpieczeniu elektryka.
Dotacja „mój elektryk” a księgowanie w podatku VAT. Uzyskanie dotacji do zakupu/leasingu samochodu elektrycznego w żaden sposób nie obliguje nas do zapłaty VAT od otrzymanej dotacji. Podatek VAT odliczymy od nabycia samochodu elektrycznego lub od opłat leasingowych. Odliczenie VAT będzie na zasadach ogólnych tj. identycznie jak to jest przy odliczaniu VAT przy samochodach spalinowych. Dotacja w żaden sposób nie wpłynie na odliczenie VATu. W większości będzie to odliczenie 50% VAT – samochód osobowy z mieszanym przeznaczeniem (firmowo i prywatnie). Jeżeli pojazd będzie wykorzystywany tylko firmowo – możliwe 100% odliczenie podatku VAT. Oczywiście w tym przypadku musi być regulamin użytkowania pojazdu, prowadzona „kilometrówka”, zgłoszenie VAT-R i całkowite wykluczenie użytku prywatnego.
Dotacja „mój elektryk” a przychód podatkowy. Czy otrzymanie dotacji na zakup lub leasing samochodu elektrycznego z dotacji z NFOSiGW jest zwolnione z podatku? Na szczęście taka dotacja jest zwolniona z podatku, o czym mowa w art. 21 ust 1. pkt 129a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (UPDOF): Wolne od podatku są: świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (…).
Dotacja „mój elektryk” a koszty uzyskania przychodu. W zależności czy samochód elektryczny będzie zakupiony czy będzie leasingowany – inaczej to wpłynie na koszty uzyskania przychodu.
Dotacja „mój elektryk” i leasing. Dotacja może pokryć opłatę wstępną i opłatę transferową. Ponieważ w ustawnie nie ma żadnego wyłączenia dotyczącego tych wydatków, sfinansowanych dotacją – faktura za opłatę wstępną i transferową będzie kosztem podatkowym. Limituje nas jedynie wartość samochodu elektrycznego tj. 225 tysięcy złotych.
Dotacja „mój elektryk” a nabycie i amortyzacja. Niestety w ustawie jest zapis, mówiący o amortyzacji środka trwałego sfinansowanego np. dotacją. Art. 23 ust 1. pkt 45 UPDOF Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (…) od tej części ich wartości (…) zwróconym w jakikolwiek formie.
Przykład. Podatnik zakupił samochód osobowy elektryczny o wartości 225 tysięcy brutto. Jest podatnikiem zwolnionym z VAT (lekarz) i otrzymał dofinansowanie w wysokości 27 tysięcy zł. Ponieważ wartość 225tys mieści się w limicie sytuacja jest prosta. Wartość, od której odpis amortyzacyjny będzie kosztem podatkowym to 225000-27000=198000zł. Stawka amortyzacji samochodów osobowych to 20%. Mamy więc 198000*20%/12=3300zł. Taka wartość z odpisu amortyzacyjnego będzie kosztem podatkowym. Pozostałe 27000*20%/12=450zł jest wyłączone z kosztów uzyskania przychodu.